Det gode ved at græde

Hvordan har du det med at græde? Rigtig mange af os er vokset op med et lidt akavet forhold til de tårer, der kan finde på at presse sig på i tide og utide. Vi har måske en opfattelse af, at dét at græde er et svaghedstegn. Eller vi er bange for de store følelser, vi tænker følger med – så vi spænder op i kæben, stirrer stift frem for os og tillader for alt i verden ingen tårer. Vi har en masse fordomme om de klare dråber, der dukker frem fra vore tårekanaler, og alligevel er det så naturligt for vore kroppe at reagere med tårer på overvældelse, sorg og ked af det-hed.

I lang tid har videnskaben været uforstående over for hele grådkonceptet – hvad skulle det vandpjaskeri egentlig til for? Man har efterhånden fundet ud af, hvor helende gråd faktisk kan være for både krop og sind. Her følger nogle ganske gode grunde til at give sig selv lov til at græde, når man mærker tårerne presse sig på:

  • Tårer, som opstår af følelsesmæssig årsag, hjælper kroppen til at sænke mængden af stresshormoner og toxiner i blodet. De virker også smertereducerende!
  • Der er antibakterielle komponenter i tårer, som kan slå op til 90-95% af alle bakterier ihjel – og tårer forbedrer også synet ved at fjerne støv og småskidt og holde øjet fugtet.
  • At græde forbedrer humøret bedre end nogen som helst antidepressiv medicin ifølge et studie fra 2008.
  • Stress kan afhjælpes ved en god grædetur! Fysiologisk set sænkes blodtrykket, kroppen får mulighed for at give slip på spændinger gennem gråden, og mængden af kortisol sænkes.

Hvornår har du sidst grædt? Hvad er dine tanker og følelser omkring dét at græde? De fleste af os ved, at mange mænd ofte er blevet opdraget til at holde deres følelser inde og ligeså gråden, men faktisk har mange kvinder også svært ved at træde ind i den sårbarhed, der kan være forbundet med at lade tårerne strømme. Næste gang muligheden byder sig, så se om du kan give efter for gråden – lad kroppen udtrykke sig sådan, som den er designet.

Nogle få grådtips:

  • Det er sundere for kroppen at græde kort og intenst, fremfor en lang, moderat grædesession, som kan være meget udmattende for kroppen.
  • At have en anden i rummet, som man har et tæt bånd til, har vist sig at lægge grund for den mest positive effekt af gråd – måske fordi den grædende oplever sig fundamentalt forbundet og støttet i sine følelser.
  • At græde foran fx sine kollegaer kan opleves som tabu, men undersøgelser viser, at 70% af dine medmennesker faktisk bare anser dig for at være mere human (på den gode måde), hvis du åbent viser dine følelser.
  • Et sidste grådtip er at analysere sig frem til, hvorfor gråden opstår, så du kan lære af dine tårer og blive klogere på dig selv. Dette medfører en større lettelse og afstresning af både sind og krop.

Der er altså en masse gode grunde til at give dig selv lov til at græde, næste gang du mærker behovet.