antiinflammatorisk kost cøliakiAutoimmunitet

Cøliaki er en autoimmun sygdom. Autoimmunitet indebærer, at kroppens immunforsvar angriber sundt væv i et forvirret forsøg på at forsvare sig mod “fjenden”, som i tilfældet for en person med cøliaki, er gluten. Har man en autoimmun lidelse, er immunforsvaret overaktivt og skaber, i tråd med ordet inflammations betydning, en “ild indeni.” Led-, muskel og knoglesmerter kan opstå som følge af inflammationen, ligesom energiforladthed, lav udholdenhed og psykiske symptomer, såsom stress, angst og depression kan blive konsekvenser.

Utæt tarm til grund for autoimmune lidelser

Nyere studier viser, at en utæt tarm ligger til grund for opståelsen af utroligt mange – hvis ikke alle – autoimmune sygdomme. Utæt tarm betyder kort fortalt, at tarmens barriere er beskadiget i en sådan grad, at der kan trænge fremmedelementer (pesticider, toxiner, gliadin etc.) direkte ind i tarmvæggenes væv, hvilket forårsager en autoimmun respons i kroppen og således inflammation. Du kan læse her, hvad der sker i kroppen, når man har cøliaki og spiser gluten.

Kosten som redskab

Heldigvis har vi ganske konkrete metoder til at nedbringe inflammationen og hele den utætte tarm – heriblandt er én af de vigtigste antiinflammatorisk kost. Antiinflammatorisk kost sigter, som navnet antyder, mod at nedbringe inflammation i kroppen gennem heling af den utætte tarm. Det er en gave for os med cøliaki – og for alle med autoimmune lidelser – at hele den utætte tarm, så trivsel og livsenergi bliver en selvfølge, og risikoen for at udvikle yderligere autoimmune tilstande elimineres.

Antiinflammatorisk kost består overordnet set af:

  • Grøntsager
  • Bær
  • Nødder
  • Frugt
  • Animalsk protein, hvis man er kødspisende
  • Bælgfrugter
  • Olivenolie, animalsk fedt, i nogle tilfælde økologisk smør

Det er fordelagtigt, hvis fødevarerne er økologiske, idet det større antal pesticider, toxiner, parabener etc. i konventionelle fødevarer er tilbøjelige til at trænge gennem den perforerede tarm og aggravere immunforsvaret yderligere.

Antiinflammatorisk kost og autoimmune protocol

Autoimmune protocol (autoimmun palæo) er en retning inden for antiinflammatorisk kost, som har hjulpet utroligt mange mennesker med at eliminere symptomerne på deres autoimmune tilstand. Dog er autoimmune protocol (AIP) endnu mere specifik end den generelle antiinflammatoriske kost. AIP udelukker en del bælgfrugter, minimerer indtaget af nødder og udelukker indtagelsen af både kornprodukter (glutenfri) og alkohol. Med antiinflammatorisk kost gives kroppen god chance for restituering, og AIP er tidsbegrænset – grunddiæten tager 30 dage, hvorefter div. fødevarer gradvist kan genintroduceres.

Vi kan slukke den indre ild med antiinflammatorisk kost

Den antiinflammatoriske kosts retningslinjer er givtige på den lange bane for mennesker med cøliaki. Kroppen har en hel enorm helingsevne og søger hele tiden mod homeostase, og her spiller kosten en vigtig rolle. Den kan fremprovokere symptomer, og den kan mildne eller eliminere symptomer, og det er op til os at anvende kostens helende egenskaber på en måde, som giver mening for os. Som Hippocrates så klogt sagde engang for længe siden:

Let food be thy medicine, and thy medicine be thy food.

Det er fantastisk, at vi har indflydelse på vores helbred og dermed ikke blot er prisgivede en diagnose. Mad er dog så personlig en sag. Det er cøliaki også. Vi er alle forskellige steder på vor rejse med denne autoimmune kammerat ved vores side. For syv år siden kunne jeg godt finde på at spise lidt gluten i ny og næ (læs min historie her), og jeg ønskede ingenlunde at identificere mig med sygdommen, fordi jeg følte, at det var at lade mig hæmme. Med tiden oplevede jeg dog, at jeg netop endte med at blive hæmmet af mit helbred ved at modarbejde kroppen, i stedet for at arbejde med den.

Jeg er nu af den overbevisning, at vore kroppe aldrig er imod os – heller ikke, når de skaber autoimmune tilstande. Kroppen indeholder en enorm viden, som vi kan aktivere og bevidstgøre, så vi kan leve et afbalanceret liv fyldt med overskud og livsglæde. Hvis du ønsker at udforske denne proces, ser jeg frem til at mødes én til én i min praksis eller via Skype. Læs mere om, hvad jeg tilbyder i min praksis her.